کوچه پس کوچه های تنهایی

خدایا! چگونه زیستن را تو بمن بیاموز٬ چگونه مردن را خود خواهم آموخت.

کوچه پس کوچه های تنهایی

خدایا! چگونه زیستن را تو بمن بیاموز٬ چگونه مردن را خود خواهم آموخت.

خود شناسی (۱)

روز گذشته به همت همسرم در یکی از کلاسهای خودشناسی تحلیلی شرکت کردم . محتوای کلاس  در مورد تحلیل رفتارهای اجتماعی و فردی و رسیدن به تعادل با استفاده از ابزارهای روانشناسی  بود .

یکی از نکات جالب بحث ، تاثیر حضور انرژی مردانه و زنانه در کنار یکدیگر در  یک خانواده بود . متاسفانه امروزه به دلیل مشکلات اقتصادی و اقتضای جامعه صنعتی حضور والدین در منزل کم رنگ شده و کودکان ساعات زیادی از روز را بدون حضور پدر یا مادر و یا هر دو می گذرانند . یک از تبعات این نوع زندگی فقدان این  انرژی هاست .  بدین مفهوم که اگر حضور پدر کم باشد انرژی های زنانه رشد بیشتری نموده و فرزندان فاقد قدرت لازم برای اداره زندگی و مسئولیت پذیری می شوند و این در مورد برای فرزندان پسر خطر بیشتری به همراه دارد . چون در انتخاب همسر ، کسی را بر می گزینند که مستقل باشد و بار بیشتری از مسئولیت های زندگی را بپذیرد . در مورد فرزندان دختر نیز ، معمولا با کسانی ازدواج می کنند که اختلاف سنی زیادی داشته با شند و در واقع همسر نقش پدر را ایفا کنند .

در مورد کمبود حضور مادر نیز ، عواطف و احساسات جایگاه کمتری در زندگی دارد و در این گونه خانواده ها پسران برای انتخاب همسر ، در واقع به دنبال مادر می گردند . آنان  در زندگی مشترک توقع زیادی از همسران خود دارند که معمولا برآورده نمی شود ، چون همسران نقش دیگری بر عهده دارند . دخترانی که در چنین خانواده هایی رشد کرده اند نیز در برقراری روابط عاطفی و احساسی مشکل پیدا می کنند .

به طور کلی بهتر است که فرزندان از حضور مستمر و مداوم والدین برخوردار شوند تا به تعادل برسند .

 

نظرات 1 + ارسال نظر
میلاد چهارشنبه 27 تیر 1386 ساعت 06:17 ب.ظ

سلام
خوشحالم که دوباره از تولیدات اندیشه خودت استفاده می کنی.خیلی تبریک میگم.

سلام
متشکرم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد