کوچه پس کوچه های تنهایی

خدایا! چگونه زیستن را تو بمن بیاموز٬ چگونه مردن را خود خواهم آموخت.

کوچه پس کوچه های تنهایی

خدایا! چگونه زیستن را تو بمن بیاموز٬ چگونه مردن را خود خواهم آموخت.

نخستین زن ایرانی مسافر جنوبگان

آیرین شیوایی، دانشجوی ایرانی که در قالب یک برنامه علمی دوهفته‌یی به همراه گروهی از محققان و دانشجویان از کشورهای مختلف به سرزمین‌های یخ‌زده قطب جنوب سفر کرده بود ، بامداد چهارشنبه به تهران بازگشت.
شیوایی که نخستین زن ایرانی است که از مبدا ایران به قاره جنوبگان سفر کرده است، بامداد دوشنبه 3 دی 86، تهران را به مقصد پاریس ترک کرد و پس از آن به بوینوس آیرس آرژانتین رفت تا با پیوستن به گروه بین‌المللی در برنامه Students On Ice سفرش را به سوی جنوبگان آغاز کند.
آیرین شیوایی، دانشجوی فیزیک دانشگاه تهران که برای این سفر انتخاب شده بود، همچنین همکار تحریریه ماهنامه نجوم و برنامه تلویزیونی آسمان شب است.
راهنمای این سفر Geoff Green ماجراجو،‌ محیطدان و معلم کانادایی بود که 15 سال راهنمایی گروه‌ها و هیات‌های اعزامی به قطب و سفرهای ماجراجویانه از قطب تا قطب است.
آیرین شیوایی و دیگر مسافران برنامه «دانشجویان بر روی یخ» ، در ابتدای سفرش عازم «اوشوآیا» جنوبی‌ترین شهر جهان در جنوب آرژانتین شده و پس از اقامتی دو روزه و بازدید از منطقه‌ای پر از گل و لای که سال‌های دور پر از یخ بوده است و در اثر گرم شدن زمین ذوب شده‌اند دوباره‌ به اوشوآیا بازگشتند. آنها پس از دو روز با عبور از گذرگاه Drake Passage به نخستین جزیره در جنوبگان به نام جزیره elephant رسیدند و پس از بازدید یک شب در آنجا ماندند.
صبح روز بعد، این مسافران از منطقه‌ای از جزیره موسوم به point wild که آب و هوایی بسیار توفانی دارد بازدید کردند و روز سه شنبه به جزیره Deception رسیدند. این جزیره کالدرایی آتشفشانی است (زمینی که در اثر فعالیت آتشفشانی نشست کرده است) و به دلیل همین فعالیت‌های آتشفشانی محدود با وجود قرار داشتن در عرض های زیر منفی 60 درجه در نواحی ساحلی آن، آب گرم است. این گروه از تنگه Neptune Bellows به خلیج Whaler رسیدند.
گروه دانشجویان بر روی یخ، ‌پنجشنبه گذشته به بازدید جزیره Yalours و Port Lockroy رفت و سپس روز جمعه عازم آخرین مقصد خود در جنوبگان یعنی خلیج Wilhelmina شد. آن‌ها پس از دو روز دوباره به اوشوآیا بازگشتند.
جنوبگان، سردترین، خشکترین، مرتفع ترین و بکرترین قاره جهان است که بیش از 90 درصد آب شیرین جهان به صورت یخ در این قاره جمع شده است و نقش حیاتی در اقلیم زمین دارد. به جنوبی ترین نقطه این قاره (عرض 90-) قطب جنوب گفته می شود.

منبع خبر : جام جم آنلاین

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد